ISSN:2199-353X

VENÜS İMGELERİNİN SUNU MODLARI İLE ANALİZİ


Analitik felsefe, fiziksel-mantıksal paralellik tezi ile 20. Yüzyılda bilim alanında oldukça temel ve güçlü bir konum tutmuştur. Matematik ve mantık alanında yarattığı devrimin yanı sıra semantik (anlambilim) alanında da önermesel semantik teoriler bu felsefeye dayanmaktadır. Sanat yapıtlarının biçimsel analizlerinde yaygın olarak kullanılmasına rağmen, içeriği biçimden daha öncelikli tutan bir yaklaşımla, içerik analizi için kullanılması pek yaygın değildir. Bunun nedeni, sanat yapıtlarının içeriklerinin biçime göre daha çok bağlamsal olması ve kompozisyonellik ilkesinin bütünün karşısında bileşenleri öncelikli ve belirleyici olarak ele aldığı kabulüdür. Ancak önermesel semantik teoriler, en azından olası dünyalar semantiği ve Fregeci Semantik ifadelerin bağlamı ile anlamları arasında da sıkı bağların olduğunu göstermektedir. Sanat tarihi gibi alanlar için, imgelerin anlamlarının imgenin üretildiği veya kullanıldığı bağlama bağlı olarak değerlendirilmesi elzemdir. Bu makale, Frege’nin bağlam prensibini ve “sunu modu” kavramını Vertumnus Resmi, Poseidon, gamalı haç, Süperman, örnekleri ile görsel yapıtlarda sezgisel olarak temellendirdikten ve tanıttıktan sonra, “Venüs” ifadesinin anlamını farklı tarihsel bağlamlarda (değerlendirme durumlarında), “Venüs” imgesini görsel kültürün bir bileşeni olarak kabul ederek kompozisyonellik prensibi ile analiz etmektedir. Böylece imgelerin anlamlarının analizi üzerinden tarihsel bir perspektifin kurulabileceğini göstermek ve semantik analizi sanat tarihi alanında kullanılabilecek bir yöntem olarak sunma amacını taşımaktadır.


Keywords


Frege’nin bağlam prensibi, Sunu modu, Kompozisyonellik, Semantik, Sanat tarihi.

Author: Ulaş Önder
Number of pages: 268-286
DOI: http://dx.doi.org/10.18299/cahij.263
Full text:
Paylaş:
Cappadocia Journal of History and Social Sciences
E-Mail Subscription

By subscribing to E-Newsletter, you can get the latest news to your e-mail.