HAÇLI SEFERLERİ DÖNEMİNDE GELİŞEN DOĞU-BATI TİCARETİNİN DOĞAL BİR SONUCU: KÜLTÜREL ETKİLEŞİM

Author :  

Year-Number: 2014-Volume 3
Language : null
Konu :
Number of pages: 123-130
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Ortaçağda “tüccar” kültürel alışverişin en önemli etkeni olarak karşımıza çıkmaktadır. Doğu ile batı arasında gidip gelen tüccarlar, sadece ticari emtia taşımakla kalmamış aynı zamanda uygarlığın da en önemli taşıyıcıları olmuşlardır. Haçlı Seferleri başlamadan önceki dönemde Doğu’ya nadir de olsa İtalyan tüccarları olan Venedik, Ceneviz ve Pisalıların gidip geldikleri bilinmektedir. Bu ticaret Batı’da az bulunan Doğu’nun lüks ürünlerinin taşınması şeklinde gerçekleşmiş ve Batı toplumu içerisinde sadece burjuvaların satın alabildiği Doğu ürünleri konusunda merak uyanmıştır. Haçlı Seferlerinin başlaması sonucu Doğu Akdeniz’e yerleşen Hristiyanların, daha önce hiç görmedikleri pek çok ticari emtianın varlığı araştırmacılar tarafından sıklıkla dile getirilmiştir. Çalışmamızda Haçlı Seferleri ile Doğu Akdeniz’e gelen İtalyan Şehir Devletlerinin bölgede kurdukları yarı-özerk ticaret kolonileri ile buradaki ticari faaliyetleri yürütmesinden bahsetmiş bulunmaktayız. Söz konusu koloniler vasıtasıyla burada kendilerine bir yaşam tesis eden İtalyanlar ile bölge halkı arasında kaçınılmaz bir etkileşim söz konusu olmuş ve bunun sonucunda her iki taraf birbirinden çok şey öğrenmiştir diyebiliriz. Kültürel etkileşim konusunda en somut örnekler her iki tarafın günlük yaşamda sergiledikleri davranışlar incelendiğinde kolaylıkla görülmektedir. Ticari emtiaların ortak isimlendirilmesi, giyim ve yemek tarzlarındaki benzerlik, mimari yapıların tesis edilme biçimleri gibi pek çok unsurda bahsi geçen etkileşimi görmek mümkündür. Batı’nın özellikle çeşitli sanayi ürünlerinde Doğu’yu taklit ettiği ve bölgede gördüğü tesisleri aynen Avrupa’ya taşıdığı konusu da kaynaklarda karşılaştığımız bir durumdur. Söz konusu tesisler arasında şeker üretimi, kumaş boyama atölyeleri ve özellikle cam sanayisi gösterilebilir.

Keywords

Abstract

The "merchant" is the most important factor of cultural exchange in the middle ages. Merchants who commuters between east and west not only move merchandise, but only move civilization. In the period before the Crusades, the known, Italian merchants that Venice, Genoa and Pisa rarely come and go to the East. This trade luxury transportation of goods in society can only buy bourgeois is awakened curiosity about Eastern products. As a result of the commencement of the Crusades when the Christians settled in the eastern Mediterranean, they have never seen before, the presence of many commercial commodity has been voiced by researchers. In our study, we have talked about the Crusades and the Eastern Mediterranean from the Italian city-states in the region have established trading colonies where semi-autonomous conduct commercial activities. we can say that this colony where they plant a living among the people of the region is an inevitable interaction with the Italians were concerned, and as a result, both sides have learned a lot from each other. The most concrete examples of cultural interaction in everyday life, the behavior of both sides can be easily seen when examined. Common nomenclature of merchandise, clothing and food similarities in style, architecture and many other elements of the establishment referred to in forms of interaction can be seen. Various industrial products, especially in the West and in the East had seen in plants that imitation or just move to Europe, we face a situation in which the source is subject. It is shown that among the facilities as sugar production, dyeing workshop and especially the glass industry.

Keywords


  • ABULAFIA, D. (2012) Büyük Deniz, Akdeniz’de İnsanlık Tarihi, Çev. Gül Çağalı Güven, İstanbul: Alfa Yayınları.

  • ABU’L-FARAC, (1999) Gregory Abu’l-Farac Tarihi, C.II, Çev. Ömer Rıza Doğrul, Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.

  • BENVENISTI, M. (1970) The Crusaders In The Holy land, New York: The Macmillan Company.

  • DEMİRKENT, I. (1997) Haçlı Seferleri Tarihi, İstanbul: Dünya Yayıncılık.

  • DEVÂDÂRİ, (1971) Ebu Bekr b. Abdullah b. Aybek İbnü’d-Devâdârî, Kenzü'd-Dürer ve Câmiü'l- Gurer, C.8., Ed-Dürretü'z-Zekiyye fî Ahbari'd-Devleti't-Türkiyye, Kahire.

  • ER, İ.H. (2006) Cennet Doğuda Bir Yerdedir, Haçlı Seferlerinin Değişen Yüzü, Ankara: Elips Kitabevi,

  • EL-ÖMERİ, (1985) İbn Fadlullah el-Ömeri, Mesalik el-Ebsar fi Memalik el-Emsar, Kahire

  • FLEET, K. (2009) Byzantium to Turkey 1071-1453, Volume I, New York: Cambridge University Press.

  • GESTA FRANCORUM, Et Aliorum Hierosolimitanorum, 1962. The Deeds of the Franks and the Other Pilgrims to Jerusalem, Edit. Rosalind Hill, New York: Thomas Nelson and Sons Ltd.

  • GOITEIN, S.D. (1967) Mediterranean Trade Preceding The Crusades: Some Fact and Problems, Offprint Diogenes: 59, p. 47-62.

  • GÖKHAN, İ., (2008) Maraş Haçlı Senyörlüğü, Türk Dünyası Araştırmaları, Sayı: 172, Ankara, ss.1-36.

  • HALLAM, E. (1989) Chronicles of the Crusades, New York: Weidenfeld and Nicolson Press.

  • HILLENBRAND, C. (1999) The Crusades Islamic Perspectives, Edinburgh: Edinburgh University

  • HITTI, P.K. (1957) History of Syria, Including Lebanon and Palestine, London: St. Martin’s Press.

  • HUSAIN, A.A. (2007) Approaching Islam and The Religious Cultures of the Medieval and Early Modern Mediterranean, A Faithful Sea, Edit. A. Husain-K.E.Fleming, pp. 1- 27.

  • İBNÜ’L-ADİM, (1996) Ebu’l-Kasım Kemaleddin Ömer b. Ahmed İbnü’l-Adim, 660/1262, Zübdetü’l-Haleb min Tarihi Haleb, Darü’-Kitab El-Alemiyye, Beyrut-Lübnan.

  • İBNÜ’L-ESİR, (2009) El-Kamil Fi’t Tarih, I-II, Al-Maktaba, Sayda-Beyut-Lübnan

  • İBN KALANİSİ, (1983) Zeyl-ü Tarihi Dımaşk, Dar’l-Hasan, Dımaşk.

  • KARLIAĞA, B. (1996) İslam-Hristiyan Diyaloğu ve Akdeniz Ülkelerinde İslam-Hristiyan Ortak Yaşamı, Diyanet İlmi Dergisi, Cilt: 32, Sayı:3, ss. 65-105.

  • KEDAR, B. Z. (2002) The Subjected Muslim of the Frankish Levant, The Crusades, Edit. Thomas F. Madden, Blackwell Publishing, UK, p. 233-264.

  • KÜÇÜKSİPAHİOĞLU, B., (2002) Haçlı Devletleri, Türkler, C.VI, Ankara: Yeni Türkiye Yayınları, ss. 687- 694.

  • LEWIS, B., (2006) Uygarlık Tarihinde Araplar, İstanbul: Pegasus Yayınları.

  • _________ (2010) Ortadoğu, Çev. Selen Y. Kölay, Ankara: Arkadaş Yayınları.

  • NEWHALL, R.A. (1963) The Crusades, USA: Berkshire Studies in Europen History.

  • PRAWER, J. (1972) The Latin Kingdom of Jerusalem, European Colonialism in the Middle Ages, Israel:Keter Press.

  • PRYOR, J.H., (2004) Akdeniz’de Coğrafya, Teknoloji ve Savaş Araplar, Bizanslılar, Batılılar ve Türkler, Çev. Füsun-Tunç Tayanç, İstanbul: Kitap Kitabevi.

  • REGAN, G. (2001) First Crusader Byzantium’s Holy Wars, United States of America. Macmillan Press,

  • RILEY-SMIYH, J. (1995) The Crusades, New York: Oxford University Press,

  • RUNCİMAN, S (1992) Haçlı Seferleri Tarihi, C. II, Çev. Fikret Işıltan, Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.

  • SEDILLOT, R. (1983) Değiştokuştan Süpermarkete Tarih Boyunca Tacirlerin ve Ticaretin Öyküsü, İstanbul: Cep Kitapları A.Ş.

  • SELEN, H.S. (1960) Ticaret Tarihi, İstanbul: İnkılap Yayınları, Yeni Matbaa.

  • SEVİM, A., (2000) Anadolu’nun Fethi Selçuklular Dönemi, Ankara. Türk Tarih Kurumu Yayınları.

  • SUISTOLA, J. (1997) Tarih Boyunca Doğu-Batı/Hristiyan-Müslüman İlişkileri, Uluslararası Selahaddin Eyyubi Sempozyumu, 23-24 Kasım 1996, Diyarbekir, ss. 17-21.

  • ŞEŞEN, R. (2002) Eyyubiler, Türkler, C.V, Ankara: Yeni Türkiye Yayınları, ss. 60-76.

  • TEZ, Z., (2001) Bilim ve Teknikte Ortaçağ Müslümanları, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.

  • THE GESTA TANCREDI, (2005) The Gesta Tancredi of Ralph of Caen, A History of the Normans on the First Crusade, Trans. B.S. Bachrach-D.S. Bachrach, Great Britain: ASHGATE.

  • TURAN, Ş. (1990) Türkiye-İtalya İlişkileri, I, Selçuklulardan Bizans’ın Sona Erişine, İstanbul: Metis

  • URFALI METEOS, 2000. Vekayiname, Çev. Hrant D. Ansreasyan, Ankara: Türk Tarih Kurumu

  • ÜÇYİĞİT, E. (1955) Ortaçağ İslam Medeniyetinin Avrupa Medeniyeti Üzerindeki Tesirleri, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, I-II, ss. 31-45.

  • ÜSAME İBN MÜNKIZ, (1992) İbretler Kitabı (Kitab el-İtibar), Selahaddin Eyyubi’nin Danışmanlarından Emir Üsame’nin Anıları, İstanbul: Ses Yayınları.

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics